Qoute snotaap: You're not going to make it - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Yvette V - WaarBenJij.nu Qoute snotaap: You're not going to make it - Reisverslag uit Edmonton, Canada van Yvette V - WaarBenJij.nu

Qoute snotaap: You're not going to make it

Door: Yvee

Blijf op de hoogte en volg Yvette

04 Januari 2015 | Canada, Edmonton

Goh heb ik dat niet eerder gehoord? Maar de feestdagen stonden voor de deur, stage is een tegenvaller en daarboven op kreeg ik een hoop werk mee voor in mijn ‘vakantie’. Maargoed dat mijn tripje naar Jaspers niet doorging wat natuurlijk ookal sh*t was. Maar sometimes we don’t get what we want but what we need! Ik kreeg wat vertaalwerk en mocht ‘Cat&Housesitten’ voor geld, iets wat ik eigenlijk meer nodig had. De feestdagen begonnen goed met veel borrels, etentjes en mijn collega (opgegroeid in Nederland) die zelfs Sinterklaas organiseerde. Vervolgens kerstavond gevierd met mijn Braziliaanse collega maar zij heeft veel heimwee en na het zien van fotos van mijn vrienden met anti-kerst avond + mijn beste vriendin die erbij was en normaal in engeland woont, mijn ene zus mij berichte en ik mijn andere zus + ouders op skype sprak, had ik toch ook een ‘zweempje’ heimwee. Maar waarom zit ik niet te huilen in een hoekje (zoals euhm sommige mensen die ik hier ken)? Juist ik heb hier een ‘thuis’ basis, de familie boogers. 1e kerstdag met ze gevierd en wat lopen regelen voor onze volgende poging naar Jaspers. Mijn Braziliaanse collega wil ook dat ik met haar en haar vriend mee ga na Quebec, ach waarom niet? Kom maar op met die tripjes, tot nu toe staat een dagje snowboarden en snow(s)hoeing vast in Januari, want die -40 komt er aan! Maar eerst oud&nieuw iets waar ik verschrikkelijk tegenop zag omdat dat gewoon DE AVOND IS van mij en Anouk! Maar met een limo naar een charity gala met cirque du solei, wat bandjes, dj’s en een hoop fotografen klonk het uiteindelijk niet verkeerd. Gooi die champagne fles maar open! En gaaf dat het was…ik mag niet klagen hier. Ja oke, ik was misschien nog wel aan de koffie toen ik de vriendengroep op skype sprak die bijna aan het aftellen waren maar dat maakte de avond er niet slechter op. Een limo + gala + dinee + shows en dansen op verschrikkelijke foute muziek…heerlijk toch? (Alhoewel ik Queen wel miste in de muzieklijst)
Ondanks dat ik niet veel vrienden heb van mijn leeftijd, heb ik toch echt geweldige mensen ontmoet. Ja vreemd mijn beste vriendin hier is even oud als mijn moeder en de familie is van een compleet andere generatie maar zolang je maar plezier hebt toch? Dus na een hoop verveeldagen in de kerstvakantie is er toch iets goeds uitgekomen een lijstje met tripjes en de helft is al geboekt!
En voor die snotaap die net riep “you are not going to make it” terwijl ik rende over 3 meter sneeuw en een volgend ijspoor, ik haalde de bus mooi wel… want ik verander langzaam in een canadees…rennend over ijs en als het van -20 naar -3 gaat, loop ik in een panty rond want het is HEET… Ja snotaap onderschat een vermeer niet.
En stage en het publiceren van mijn eigen artikelen? We gaan het proberen maar ik ga daar toch minder op focussen, je bent toch maar 1 keer op een buitenlandse stage? Oh wacht… maar dat is een ander verhaal iets waarover ik nog niet uit ben. Maar nog 4 jaar in edmonton zie ik niet zitten in ieder geval.

De gemiddelde Canadees VS de Nederlander
- 1 dag sneeuw in Nederland en al het verkeer staat stil, bouwvakkers werken niet, hier in Edmonton gaat alles gewoon door, de bouwvakkers staan zelfs met -5 in een t-shirtje want het is warm!
- in Nederland krijg je regelmatig een deur in je gezicht en heb je een rede om chagerijnig te zijn, de Canadees wacht 3 minuten met de deur openhouden voor je (wat je nog chagerijniger maakt omdat je op niemand boos kunt zijn)
- De Nederlander zeurt tegen de buschauffeur dat de bus te laat is, de Canadees bedankt netjes voordat die uitstapt.
- Zoals wij Nederlanders voetballen op het pleintje, schaats de Canadees met een slaande hockeystick
- Zaterdag is boodschappen dag of elke andere dag in Nederland, een Canadees daarintegen staat elke dag sneeuw te schuiven en gaat 1x in de maand naar de supermarkt.
- De gemiddelde Nederlander heeft een klein koelkastje en een vriezertje, de gemiddelde Canadees heeft van elk er 3 en bomvol.
- De Nederlandse kelder, als die al bestaat is maar een vies klein ruimhok, de Canadese kelder heeft vaak een slaapkamer, keuken, badkamer, fitnesszaal, huiskamer, wasruimte en soms nog een extra wijn kamertje.
- De Nederlandse man staat liever in de kroeg met vrouwen of vrienden te ouwehoeren met een simpel PILSKE, de Canadese man zit hockey te kijken met happy hour een een tafel vol met Guiness en Tequila en wat hotwings!.
- Tilburg met -5 graden heeft 3 bekende zwervers, Whyte Avenue heeft er 3000 met -30?
- Wiet is legaal in Tilburg en soms ruik je een bepaalde geur als je langs de coffeeshop loopt, elk gedrocht op Whyte Avenue stinkt erna.
- Voor Nederlandse universiteiten hoeven bepaalde niet-engels-sprekende landen geen Engelse test te doen, trouwens hier ook in Canada…wat echt …haatvol is…
- De Tilburgse Trappers zijn maar doodnormale jongens, hier zijn de OILERS helden en de grootste VIPS

  • 04 Januari 2015 - 16:23

    Dorothy:

    reading this makes me homesick for my old life in Canada and my Family. Oh how i miss everyone. Damm

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvette

Actief sinds 02 Okt. 2014
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 3910

Voorgaande reizen:

29 September 2014 - 01 Mei 2015

Canada

Landen bezocht: